Montessori-féle nevelés, Montessori játékok

Montessori játékok

 

Montessori nevéről a legtöbb embernek a Montessori torony játék jut az eszébe. Ez az a torony, amelyre különböző méretű és színű karikák húzhatók rá. Maria Montessori nevéhez azonban nem csak ez az egyféle játék, hanem egy nevelési- pszichológiai irányzat is tartozik, ami számunkra is nagyon szimpatikus. Kicsit utánajártunk a Montessori munkásságának és tényleg nagyon érdekes…

 

 

 

Ki volt Maria Montessori és mi maradt fenn utána?

 

Maria Montessori olasz származású volt, 1870-ben született Chiaravalle-ben. Orvosi, antropológiai tanulmányokat folytatott. Később róla nevezték el a Montessori féle pedagógiai-pszichológiai iskolát, irányzatot, mely alapvetően a gyermekek érzékszervi fejlesztésén alapul, motiváló játék eszközökkel.

1907-ben megnyitotta Rómában a Casa dei bambini-t (Gyermekek háza), ahol óvodás korú gyermekek fejlesztésével foglalkozott. Az itt kidolgozott és gyakorlatban megtapasztalt elméletei a mai napig is élnek és hasznosak. Az ő módszereit szerte a világban és Magyarországon is átvették.

Ő találta ki először például azt is, hogy az óvodában a gyermekek méreteihez igazodjanak a bútorok, a székek, asztalok, polcok. A polcokon a gyermekek számára elérhető magasságban voltak kitéve a játékok, amiket a gyerekek szabadon levehettek és játszhattak velük, de vissza is kellett tenniük a játék után.

Nevelési módszere nem tekintélyelvű, mert azon a véleményen volt, hogy ez nem vezet eredményre, ellenben rengeteg ötletet, fantáziát vitt a gyermekek nevelésébe, fejlesztésébe.

 

A Montessori-féle pedagógia néhány főbb szempontja, fontos gondolata:

  • a gyermek iránt érzett tisztelet,
  • a gyermekek szabadságra, önállóságra való nevelése,
  • a gyermek a saját erőfeszítésein keresztül fejlődjön, ügyesedjen, a saját tapasztalatai útján,
  • a gyermek egyéni fejlődési ritmusát figyelembe kell venni, tiszteletben kell tartani,
  • a gyermek részére az életkorának megfelelő, motiváló környezetet kell biztosítani, a megfelelő eszközökkel,Montessori játék
  • a pedagógus fontos feladata a megfigyelés, és a személyre szabott segítségnyújtás,
  • Montessori szerint az élet legfontosabb időszaka az első hat év.
  • A gyerekeket nem szabad korlátozni a mozgásban, mert nagyon sokat tanulnak belőle.
  • Nem szabad félbeszakítani egy gyermeket az elmélyült játékban.
  • A szenzomotoros (érzékszervekre és mozgásra is ható, a kettőt összekapcsoló) tevékenységek fontos szerepet játszanak a gyerekek fejlődésében.
  • Ha a gyermek nem érdeklődik egy cselekvés után, nem érdemes erőltetni, később vissza lehet térni rá.
  • A mindennapi életünk használati tárgyait, teendőit is meg kell tanítani a gyermeknek. Ilyen lehet a kancsóból való öntés, zárak vagy lakatok kinyitása, terítés, cipőfűző bekötése stb.
  • A Montessori-pedagógia minden gyermeki tevékenységet megenged, ami nem akadályozza a többi gyermek szabad cselekvését, de tilos minden agresszív, másokat zavaró viselkedés. 
  • A nevelés alapelve a gyermek aktivitása. A gyermek tevékenysége során arra törekszik, hogy felfogó- és kifejezőképességét fejlessze. A gyermeki aktivitás lehetőséget teremt arra, hogy a gyermek alkossa meg képzeteit, fejlessze érzékszerveit, építse fel önálló tapasztalati világát, ne a felnőtt, a nevelő kényszerítse rá a sajátját. 

 

Montessori szerint minden gyermekben él a cselekvés, a világ megismerése utáni vágy. Minden gyermeknek engedni kell az önálló felfedezés örömét, a feladatok, problémák önálló megoldását.

 

"Segíts nekem, hogy magam tudjam csinálni!"montessori

Montessori elmélete szerint arra kell törekedni, hogy a gyermek mindent, amire képes, önállóan el is végezhesse.

Szépen ki kell várni, míg ő elbíbelődik például a gombok begombolásával. Nos, igen, ez hétfő reggel 8 óra előtt 10 perccel, lehet, hogy nehéz, ha már az oviban kellene lennie, neked meg a munkában. Ilyen pillanatokban nagy levegőt kell venni. Érdemes arra gondolni, hogy olyan hamar elszáll a kisgyerekkor, később meg visszasírjuk ezeket a pillanatokat.

 

(Források: wikipedia, livingmontessorinow.com, fejlesztok.hu, eduline.hu)

 

Nézzünk néhányMontessori-ihlettefejlesztő játékot a kínálatunkból:

 

A klasszikus Montessori torony:Montessori torony

 

Különböző méretű, színű fa karikák egy rúdon. A kicsiknek óriási kihívást jelent a megfelelő sorrendben felhúzni a korongokat. Kiváló lehetőség számukra, hogy megismerjék a dimenzióbeli különbségeket. A játékkal a színek megnevezését is gyakorolhatjuk. A karikák rúdra történő húzásával a finommozgások, és a szem-kéz koordináció is fejleszthető.

 

Montessori torony cirkuszos kivitelbenCirkuszos montessori

 

A klasszikus Montessori torony, vidám, cirkuszos kivitelben. A játék gyönyörűen kivitelezett, színes kedves bohócos, macis, majmos figurákkal.

 

 

 

Mulatságos kockaépítő torony (Djeco)mulatságos kockaépítő djeco

 

Az eltérő méretű kockákkal építhető egy közel egy méter magas torony, ezért már önmagában is nagyon érdekes játék a kicsiknek. Vízszintesen pakolászva lépcső, de alkalmas mini házikók építésére is a kedvenc kis plüssöknek, vagy más kis figuráknak. A kockák vastag, strapabíró kartonból készülnek, és nagyon kedves mintázatúak. Mókás állatok képei, gyerekek különböző cselekvések közben láthatók rajta, de egyik oldalukon csupa-csupa számlálnivaló látható.

 

Állatos fa építőkockák- 6 darabosFa építőtőtorony kockák

 

Szépen kivitelezett egymásra, és egymásba pakolható építőkockák állatos, számos, gyümölcsös, járműves mintákkal. Ahogy a gyermek igyekszik a megfelelő méretű kockákat egymásra pakolni fejlődik a kézügyessége, a logikus gondolkodása. A minták lehetőséget biztosítanak az állatok, járművek neveinek elsajátítására és arra, hogy meséljünk a gyermekünknek, ezáltal is fejlesztve a szókincsét.

A kockák egyik oldala hiányzik, így alkalmasak arra, hogy beleköltözzenek kisebb állatok, vagy kisautók. Számtalan forma rakható ki belőlük, akár torony, lépcső vagy, amit csak a kisember elképzel.

 

Kukucslabda - mókás fa labdakukucslabda

 

Ahogy gurul a labda, úgy kukucskálnak ki-be a kis fejek. Ez óriási szórakozás a kicsiknek, akik élvezettel nézegetik, fogdossák, gurítják a labdát. Ez az állandó mozgás a gyermekeket is mozgásra készteti. Fejleszti a kézügyességüket, mozgásukat, és persze jól is mulatnak vele. Ilyen egyszerű dolgokkal is jól elbíbelődnek a gyerekek, nincs szükségük csak villogó, zenélő kütyükre.

 

 

Kitapintós farmos lottó fejlesztő játék-Tactilo Lotto farm DjecoDjeco tactili kitapintós játék

 

Mókás, fejlesztő játék 3 éves kortól. A játék lényege, hogy a pörgettyűn való forgatás után a gyermek kitapogassa a zsákban azt a figurát, ami kapcsolatba hozható azzal, amire a nyíl mutat. Így az érzékszerveire kell hagyatkoznia, persze a szeme kivételével. A játék fejleszti a koncentrációt, érzékszerveket és persze nagyon szórakoztató is.

 

 

Számlépcső-számolás játékosan karikákkalszámlépcső

 

A számlépcső kiváló lehetőséget nyújt a számolás játékos gyakorlásához. A rudakra annyi, és olyan színű karikát kell helyezni, ahogyan a dominókon látszik. A játékkal többféleképpen is játszhatunk. Ha már a karikák felhelyezése számok szerint megy, akkor egyszerűbb összeadásokat és kivonásokat lehet gyakorolni. A számolás játékos gyakorlása óriási előnyt fog jelenteni az iskolában az első években. A játék gyönyörűen kidolgozott, minőségi fából készül.

 

 

Golyós sorrendező fejlesztő játékgolyós sorrendező fejlesztő játék

 

Fejlesztő játék sorozatok gyakorlásához. A játék lényege, hogy a feladatok alapján meghatározott sorrendben a gyerekek ráhúzzák a rudakra a megfelelő golyókat. Elősegíti a kézügyesség, a koncentráció, a szem-kéz koordináció fejlődését. Kitartásra és türelemre tanít. otthoni, de óvodai játékra is alkalmas. A kisebb 2 éves gyerekeknek felügyelet mellett alkalmas a finommozgások gyakorlására, hiszen számukra méga  gyöngyök rúdra való húzása is nagy feladat. 3 éves kortól már folytathatjuk az egyszerűbb sorozatokkal, feladatokkal.

 

 

Színes fa gyöngyfűző készlet 90 db-os- fűzős készlet a kreativitás és kézügyesség fejlesztésére!színes fa gyöngyfűző dobozban

 

A készlet 90 db színes, fa gyöngyöt tartalmaz praktikus műanyag tartóban, 5 db zsinórral. A gyöngyök kb. 1,5-2 cm átmérőjűek. A készlettel a nyakláncok, karkötők fűzésén túl a sorozatok megalkotását is gyakorolhatjuk a gyermekünkkel.

Játékötletek a Pandatanodától, 2 éves kortól szülői felügyelettel:

  • Fűzzünk együtt nyakláncot, karkötőt!
  • Az egyik szálra fűzzünk fel meghatározott sorrendben gyöngyöket. Mondjuk piros-sárga-piros-sárga kombinációban és kérjük a gyermeket, hogy ő is ilyet készítsen.
  • Válogassuk szét színek szerint a gyöngyöket!
  • Válogassuk szét formák szerint a gyöngyöket!

 

Szortírozó, válogató fejlesztő dobozszortírozó, fejlesztő doboz

Mókás, mégis hasznos fejlesztő játékkal állunk szemben. Tegyük ki a válogatni kívánt képeket tartalmazó feladatsort a doboz tetejére és kezdődhet is a játék. 

Eleinte szépen, lassan kerülnek a helyükre a megfelelő lapocskák, miközben a gyermek kézügyessége, logikai gondolkodása, kitartása fejlődik. Megtanulja csoportokba rendezni a tárgyakat, formákat, számokat.

A gyerekeknek nagyon tetszik az, hogy a kis lapocskák eltűnnek a dobozban, majd újra ki lehet őket varázsolni és újra kezdeni az egészet elölről. A játék teret enged a beszélgetéseknek, a szókincs bővítésének is.

 

készségfejlesztő játékok

Korosztály: